!!! V PÁTEK 13.9.2019 JE ZAVŘENO !!!

Kategorie

Vše o nákupu

DRUHY BAREV

VYSVĚTLENÍ POJMŮ

Zjednodušeně se Vám zde pokusíme popsat typy a použití nejčastěji používaných barev pro výtvarnické účely.

AKVARELOVÉ BARVY (VODOVÉ BARVY)
Akvarelové barvy se vyrábí ze směsi barviva, pojidla (arabské gumy) rozpustného ve vodě a malým podílem glycerinu. Glycerin zajišťuje přilnavost a poddajnost složek. Avarelové barvy nemají výrazné krycí vlastnosti jako třeba akrylové nebo olejové barvy. Po zaschnutí předchozích vrstev lze postupným nanášením dalších barevných vrstev vytvořit svěží a průsvitnou malbu. Využívá se vzájemná mísitelnost a rozpíjení barev. Další předností akvarelu je, že pro malbu není třeba příliš mnoho pomůcek. Akvarelové barvy jsou k dostání v pevné formě v mističkách (tzv. pánvičkách) nebo v pastózní formě, v tubách. Ty obsahují více glycerinu než barvy v pánvičkách, proto se dají snáze rozmíchat s vodou.
Příbuzné akvarelovým barvám jsou akvarelové pastelky. Vypadají stejně jako obyčejné pastelky. Jejich stopa je měkčí a lze je rozmýt štětcem a vodou a docílit tak vzhledu akvarelu.

          105333_1.jpg

AKRYLOVÉ BARVY
Akrylové barvy se vyrábí ze syntetické pryskyřice a směsi pigmentů. Jsou založeny na vodní bázi i přesto jsou jejich technické vlastnosti podobné olejovým barvám. Tuto hlavní výhodu oceníte zejména při ředění barev a vymyvání štěcců. Vystačíte si s vodou bez nutnosti použití ne moc vonících ředidel. Po zaschnutí jsou barvy nestíravé a odolné proti vodě. Barvy se vyrábí v několika kvalitativních řadách (školní, studiové a umělecké), liší se cenou a především kvalitou. Barvy mohou být nabízeny i s různými efekty např. fuorscentní (světélkující), iridiscentní (duhové) apod.

           

FIXATIV
Řídký roztok pojidla pro dodatečné zpevnění kresby na podkladu (papíru, kartonu apod.). Fixativ se nanáší fixírkou s gumovým balónkem, fixírkou foukanou ústy nebo ve sprayi či stříkací pistoli. Fixujeme jen jemnou mlhou fixativu zdálky tak, aby nám proud vzduchu nesfukoval drobné částečky pastelu. Fixativy jsou vodou ředitelné (želatina, kasein, akrylová disperze, PVA disperze), rychle těkavé (damara, benátský terpentin, sandarak, mastix, bílý šelak) a rozpuštěné umělé pryskyřice (PVA v acetonu, polyvinylbutyral v alkoholu, metylmetakrylát v chloroformu).





FIXÍRKA
Nástroj pro nanesení fixativu na kresbu gumovým balónkem nebo foukáním ústy.






LAK
Lakováním se vytváří ochranný film odolný vůči vnějším vlivům. Je průhledný a jeho aplikací se výrazně nemění barva nebo design ošetřovaného předmětu. Laky neobsahují pigment, jsou bezbarvé nebo jen mírně tónované, lesklé nebo matné.

LIHOVÉ BARVY
Rozpouštědlem v těchto barvách je alkohol. Jejich největší výhodou je, že barvy velice rychle schnou a lze je použít na neporézní lesklé a hladké podklady.

OLEJOVÉ BARVY
Olejové barvy jsou barvy, jejichž pigmenty jsou míseny s přírodním olejem (lněným nebo ořechovým) a ředí se terpentýnem. Krycí schopnost barev je ovlivněna charakterem oleje obsaženého v barvách. Barvy lze libovolně míchat. Protože dlouho schnou může se s nimi pracovat i po nanesení na podklad (plátno, lepenka dřevo...). Po zaschnutí mají díky oleji vysoký lesk a tmavnou. Malba se potom může bez problémů přemalovat, aniž by se porušili spodní vrstvy obrazu. Olejové barvy mají hustou, krémovou konzistenci, která se může regulovat pomocí různých přísad. Lze tak namíchat i transparentní barvy.

PASTELY
Pastel je výtvarná technika na pomezí malby a kresby. Jedná se o techniku , kdy se barvy míchají překrýváním, mísením a roztíráním přímo na porézním podkladu (papíru, kartonu...). Pastely mají plné a zářivé barvy.

Pastely obecně rozlišujeme na:
- tvrdé suché pastely
- měkké suché pastely
- olejové pastely
- suché pastely v tužce

Tvrdé suché pastely se vyrábí v široké škále odstínů. Tvrdost pastelů je umožňuje seříznout do špičky pro detailní kresbu. Lze jimi nanášet velké barevné vrstvy, prach lze dobře roztírat. Malbu je zpravidla třeba po ukončení zafixovat fixativem. Fixací se však bohužel ztrácí něco ze zářivosti pastelu.

          

Měkké pastely nejsou na první pohled rozpoznatelné od tvrdých. Oba lze vzájemně bez problému kombinovat. Rozdíl je patrný především při práci s ním a také v šíři palety barev. Barvy měkkých pastelů jsou zářivější, paleta barev široká, pastely se snadněji roztírají, jsou křehčí a snáze se drolí na prášek. Malbu je rovněž třeba po ukončení zafixovat fixativem.

          

Olejové pastely. Pojidlem barviva je olej, proto jsou více přilnavé k podkladu, nedrolí se a není je proto třeba fixovat. Není vhodné kombinovat olejové pastely s tvrdými či měkkými pastely. Do malby olejovými pastely lze zasahovat terpentýnem. Olejové pastely se nedají snadno míchat, lze je však kombinovat s olejovými barvami.

     

Suché pastely v tužce se používají jako samostatná výtvarná technika nebo se používají jako doplňkové médium pro tvrdý nebo měkký pastel. Jsou vhodné k předkreslení námětu či dotvoření detailů pastelových maleb.

TEMPEROVÉ BARVY

Do názvu je přenesen základní význam slova penetrace – barva proniká co nejhlouběji do podkladu, aby ho zpevnila, snížila jeho nasákavost a zvýšila přilnavost dalších nátěrů. Temperové barvy jsou ředitelné vodou. Mají vysoké krycí vlastnosti podobné akrylovým barvám. Temperu však lze po zaschnutí znovu rozmýt. Tempery rychle zasychají a po zaschnutí jsou spíše matné, nejsou světlostálé. Zasychání lze regulovat přísadami. Lze malovat hustou barvou či v barevných vrstvách, případně je lze kombinovat s olejovými barvami. Jako podklad se používá papír nebo dřevo. Patří k ekonomické třídě barev. Prodávají se v tubách nebo kalíšcích.